Juhász Erika – Szabó-Nagy Csilla: Oktatás egy változó világban – Kutatás, innováció, fejlesztés
2022-12-29
A Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (Hungarian Educational Research Association – HERA) 2022. május 26-27. között rendezte meg éves konferenciáját az egyesület jelenlegi és leendő oktatáskutató tagjai számára. A 2022. évi HuCER (Hungarian Conference on Education Research – Magyar Oktatáskutatók Konferenciája) rendezvény, amelyre 11. alkalommal került sor, a pandémiás helyzet után újra jelenléti formában zajlott. A kétnapos rendezvény címe és fő témája az „Oktatás egy változó világban – Kutatás, innováció, fejlesztés” volt. A téma választásának elsődleges indoka, hogy az oktatás korábban nem tapasztalt átalakuláson ment keresztül, ugyanakkor az elmúlt évtizedben tapasztalt változásokat követően vissza kell térnie a középpontjához, lényegiségéhez. A szektor előtt álló legjelentősebb jövőbeni kihívás, hogy megtanítsák a diákokat a kritikus gondolkodásra és a tanárokat különböző trendek, témakörök mentén új ismeretekkel vértezzék fel, és felkészítsék őket az oktatásra egy folyamatosan változó világban.
A Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesületét a konferencia és szakmai programjának megszervezésében több társszervező is segítette, mindamellett tudományos, szakmai hátteret biztosítottak a rendezvényhez, úgy mint:
- Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem,
- Nemzeti Művelődési Intézet vezetői, munkatársai,
- KultúrÁsz Közhasznú Egyesület (Debrecen) tagjai.
A kétnapos konferenciát Kozma Tamás, a HERA elnöke nyitotta meg, majd a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemet képviselő Koltai Tamás, dékán köszöntötte a résztvevőket. Ezt követően bemutatásra kerültek a konferencia fő irányvonalai és témakörei, úgymint a tartalom és tantervek a jövő oktatásában; az értékelés megváltozott szerepe; a tanítás jövőbeni perspektívái; a tanulás megváltozott környezetben és változó tanulókkal; szervezet és oktatás kapcsolata a jövőben; közösségek, kultúra és művészet az oktatás, tanulás világában; vezetés és értékek a jövőbeni oktatásban; oktatás és tanulás a hátrányos helyzetben; konnektivizmus; fizikai és technológiai infrastruktúrák. Az említett irányzatok érintik az oktatás minden szegmensét, és motiválják azokat a tevekénységeket, amelyek célja, hogy megfelelő és korszerű megoldásokat alkossanak az oktatás változó valóságára. Ezen konferenciának célja az oktatás jövőbeni trendjei megfogalmazása a történeti előzményekre alapozva. Ezek a trendek megértése segít olyan megoldások és cselekvési utak megfogalmazásában, amelyek a 21. század igényeinek megfelelően előmozdítják az oktatást és a társadalmat.
A plenáris köszöntőt követően az angol és magyar nyelvű plenáris előadásokat hallgathatták meg a konferencia résztvevői. Paulina Korsnakova angol nyelvű plenáris előadása, Extending from Achievement to Well-being in IEA Studies címmel, majd következett Halász Gábor magyar nyelvű plenáris előadása Együttműködés és együtt alkotás a kutatásban címmel.
A konferencia programjának ebben az évben is fontos része volt az egyesület vezetősége által megítélt elismerések átadása. 2022-ben a Báthory-díjat Halász Gábor, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Karának professzora vehette át. A Báthory Zoltán emlékérmet a Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (Hungarian Educational Research Association) a nevelés- és oktatáskutatás bármely területén (közoktatás, szakképzés, felsőoktatás, felnőttképzés) kimagasló tudományos teljesítményű kutatók elismerése céljából hozta létre. A HERA kiemelten támogatja a kiváló tudományos publikációkat. Erre a célra alapította a vezetőség a HERA Publikációs díjat, amelyet Tóth Péter, a HERA alelnöke és Benedek András, egyetemi tanár, a bírálóbizottság 2022. évi elnöke adtak át a díjazott szakembereknek. A HERA-ért díjat pedig a HERA kimagasló közösségi szervező és fejlesztő munkát végzők elismerésére alapított díja. A HERA-ért díjat azoknak a szakembereknek ítélik oda, akik önkéntes munkájukkal nagyban hozzájárulnak az oktatás-kutatás eredményeihez, szervező munkájukkal jelentősen segítik a Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesületének működését. A díjat Juhász Erika, a HERA alelnöke adta át Pogátsnik Monikának, a HERA korábbi általános titkárának.
A szakmai díjak átadását követően került sor a HERA IX. évkönyvének bemutatására, amely a Tanuló társadalom – Oktatáskutatás a járvány idején címet kapta. Az évkönyv Kattein-Pornói Rita, Mrázik Julianna és Pogátsnik Monika szerkesztésében valósult meg. A kötet központi témája az oktatáskutatás helyzete és produktumai a járvány idején. Az évkönyv hatvanöt tanulmányt foglal magában négy fejezetre bontva.
Az évkönyv bemutatását követően vette kezdetét szekcióülések formájában a szakosztályok kutatási eredményeinek bemutatása. A konferencia két napja alatt 43 szekció, illetve poszterbemutató keretében mutathatták be az előadók összefoglalva kutatási eredményeiket, és tudományos vitákat folytathattak egymással kérdéseket megfogalmazva az előadók felé.
A szekciók keretében elhangzottak olyan kulturális és közművelődési vonatkozású előadások, mint Márkus Edina – Guba Vanda: A Láthatatlan iskola, mint társadalmi innováció. Az előadás keretében egy olyan tanácsadói, mentorálási koncepciót mutattak be, amely jól hasznosítható, részelemeikben adaptálható a közösségek segítése kapcsán. A Felnőttkori és közösségi tanulás szakosztályon belül tartott szekcióelőadást Benkei-Kovács Balázs, Juhász Erika és Márkus Edina: Közművelődési szakemberek pályakép vizsgálata leendő szakemberek perspektívájából címmel. Az előadás egy közel kétéves kutatás eredményeit mutatja be, amelynek fókuszában a leendő közművelődési szakembereknek a munkájukkal kapcsolatos gondolkodásának feltérképezése állt. A szakmai professzió területén a pályaképhez tartozó attitűdök változásáról adott a felmérés helyzetképet. Hegedűs Anita: Tanulási tér és múzeumok – Szegedi egyetemisták a közgyűjteményekben című előadása a múzeumok kulturális tanulási lehetőségeit mutatta be, Bocsi Veronika: Hallgatók kultúrafogyasztásának mintázatai a tömegesedés utáni felsőoktatásban című előadása pedig egyetemista hallgatók körében végzett kutatását arra vonatkozóan, hogy milyen kulturális tevékenységeket végeznek az egyetemisták szabadidejükben.
A plenáris poszterszekció keretén belül a konferencián résztvevő szakemberek megtekinthették a kiállítók posztereit, illetve adott idősávban kérdéseket is feltehettek a poszter készítőjének. A poszterszekció résztvevői is számos fontos kulturális témájú kutatási eredményt mutattak be, mint például Herczegh Judit Kulturális üzenetek és közösségek a mémeken keresztül; Gulyás Enikő: Fejlesztő e-biblioterápiás foglalkozások kreativitásfejlesztő hatása vagy Kelemen Henrietta: Szülői vélemények és tapasztalatok a zenei nevelés tekintetében.
A konferencia plenáris előadásokkal zárult, a levezető elnök Kozma Tamás professzor volt. A plenáris zárszó keretében Mrázik Júlia, a HERA szakosztályi koordinátora által kiosztásra kerültek a Best poster díjak, és a hagyományoknak megfelelően kihirdetésre került a HuCER 2023. konferencia helyszíne és időpontja: 2023. május 26-27-én a szombathelyi HERA tagszervezet ad otthont a konferenciának.
A közművelődés területén dolgozó szakemberek együttműködésének, együtt gondolkodásának biztosítására többféle lehetőséget kell nyújtani tágabb tudományos közegben is, mert ezáltal segíthető elő a szakma fejlődése. Ennek a közös gondolkodásnak ad teret az évenként megrendezésre kerülő HuCER konferencia.
Bővebb információk a konferenciáról a http://hera.org.hu/ oldalon olvashatók.