Kulturális Szemle
Kulturális Szemle a Nemzeti Művelődési Intézet Interdiszciplináris online folyóirata

Juhász Erika – Deák Orsolya: A művelődéstudomány megjelenése a XVII. Országos Neveléstudományi Konferencián


2017-12-27

Juhász Erika – Deák Orsolya: A művelődéstudomány megjelenése a XVII. Országos Neveléstudományi Konferencián

A Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottsága által indított Országos Neveléstudományi Konferencia minden évben változó helyszínen immár XVII. alkalommal, idén Nyíregyházán került megrendezésre 2017. november 9-11. között. A konferencia a magyar neveléstudomány egyik legrangosabb hazai rendezvénye, amelynek célja a tágan értelmezett neveléstudomány és határterületei keretében elért tudományos eredmények széles körű megismertetése, megvitatása, így közte művelődéstudományi témák is rendszeresen megjelennek.

A XVII. Országos Neveléstudományi Konferenciának a Nyíregyházi Egyetem adott otthont 2017. november 9 és 2017. november 11 között. A konferencia elnöke Dr. Kerülő Judit, a konferencia titkára pedig Dr. Jenei Teréz volt. Az idei évben a rendezvény központi témája a pedagógusképzés és az inklúzió kérdése volt és ehhez kapcsolódóan célja a tágan értelmezett neveléstudomány és határterületei keretében elért tudományos eredmények széles körű megismertetése, megvitatása.

A konferencia megnyitója során köszöntőt mondott Kovács Ferenc, Nyíregyháza Megyei Jogú Város polgármestere; prof. dr. Pukánszky Béla, az MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság elnöke, Vassné dr. Figula Erika, a Nyíregyházi Egyetem rektora, majd a konferenciát megnyitotta prof. dr. Pléh Csaba, az MTA Közoktatási Elnöki Bizottság elnöke. A megnyitón bemutatásra került a XVI. ONK konferenciakötete, amelyet dr. Zsolnai Anikó, a XVI. ONK elnöke prezentált.
A konferencia alatt a résztvevők több kihelyezett ülésen is részt vehettek. Megrendezésre került például a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottság nyilvános ülése, a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottság Doktori Munkabizottságának nyilvános ülése, vagy az 1989-ben alapított és 2012-ben újraalapított HERA, azaz Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesületének (Hungarian Educational Research Association) ülése.
A program nemzetköziségét jól példázta, hogy a plenáris előadások keretében előadóként hallhatták a résztvevők prof. dr. Jürgen van Buer (Humboldt University of Berlin) „Inclusive teaching-learning-processes between utopia, didactical constructions and empirical results – a critical view on the Secondary Level I schools at Germany” című előadását (a levezető elnök prof. dr. Pukánszky Béla, az MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság elnöke volt), valamint prof. dr. Pentti Moilanen (University of Jyväskylä) „A phenomenon-based curriculum for teacher education” című előadását (itt prof. dr. Pusztai Gabriella, az MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság alelnöke volt a levezető elnök).

Az idei XVII. Országos Neveléstudományi Konferencián a szakmai programokon túl olyan kiemelkedő színvonalú kulturális kísérő programokon vehettek részt a résztvevők, mint az első estén a Nyíregyházi Egyetem Zenei Intézetének fellépése, valamint táncház a Dalszövő Együttes közreműködésével, a második, pénteki napon a „Moholy – Nagy vizuális modulok” kiállítás megnyitója, illetve a második estén a borkóstolóval egybekötött vacsora a Centrál Hotel különtermében.
A közel 520 résztvevő több mint 460 előadást és 32 poszterbemutatót hallgathatott, láthatott a konferencia három napja alatt, amelyből a kultúra, közművelődés témaköréhez kapcsolódóan közel harminc előadás hangzott el. (Pl. Juhász Erika: A kulturális tanulás dimenziói; Drabancz Mihály Róbert és Mészáros Szilárd: Mágikus képek – kitáguló horizontok. A kulturális tanulás a művész mozik tükrében; Hegedüs Anita: Kulturális tanulás a makói kistérségben: esettanulmány; Kozma Tamás: Közösségi tanulás és társadalmi reziliencia; Márkus Edina: A nem formális tanulás térbeli megjelenései; Horváth Ágnes: Pedagógia, szociálpedagógia, ifjúságsegítés és közösségszervezés a képzések rendszerében.)

A Nyíregyházi Egyetem jogelődei több mint négy évtizedes, országos és nemzetközi tekintélynek örvendő intézmények voltak. Értékeik megőrzése mellett a XXI. század követelményeihez folyamatosan alkalmazkodó stratégiát választva jött létre a Nyíregyházi Egyetem. Az elmúlt években több infrastrukturális beruházás eredményeképpen új tanulmányi épületek valósultak meg, a régebbiek megújultak, az oktatók és a hallgatók világszínvonalú oktatási technológiát használhatnak, az intézmény campusa igazi várossá lett Nyíregyháza szívében, amelyet szemet gyönyörködtető pihenő-park vesz körül. Mára az intézmény nem csak Szabolcs-Szatmár-Bereg megye oktatási, tudományos, de szellemi, kulturális és művészeti központja is lett. A Nyíregyházi Egyetemen több évtizede zajlik kulturális szakemberképzés is. A szakma képzésének érdekében 2017-ben az elsők között indult el az egyetemen a közösségszervezés BA szak.

A felnőttkori tanulással és művelődéssel foglalkozó felsőoktatási képzőhelyek és szakemberek fontosnak tartják a tudomány, a felsőoktatási intézmények és a szakma közötti folyamatos párbeszédet és együttműködést. Ez tudja megalapozni egyrészről azt, hogy a képzések építsenek a legújabb tudományos eredményekre, miközben egy-egy szakterület gyakorlatára is felkészítenek; másrészről azt, hogy a szakemberek szakmai munkájukat folyamatosan fejlesszék, innoválják a tudományos eredményekre, és a képzésekre, továbbképzésekre alapozva. A közösségi művelődés professzióépítésében számos feladata van a szakma képviselőinek, a felsőoktatási és tudományos szakembereknek egyaránt. A párbeszéd, a közös munkák és projektek olyan együttműködések lehetőségét hordozzák, amelyek biztosítják a szakma folytonosságát és megőrizve megújulását: az elődök tapasztalataira épített folyamatos fejlődés lehetőségét. A tudományos konferenciák, és közöttük az Országos Neveléstudományi Konferencia is ezt a lehetőséget hordozza magában.